SĹoneczna Italia kojarzy siÄ bardziej z italo disco i festiwalem w San Remo niĹź muzykÄ
metalowÄ
, w ktĂłrej dominujÄ
wykonawcy z mrocznych i zimnych krajĂłw skandynawskich. To wĹaĹnie z WĹoch pochodzi zespóŠGraveworm. DokĹadniej z niewielkiego miasta Bruneck, leĹźÄ
cego niedaleko granicy z AustriÄ
. Gdzie, pomimo przynaleĹźnoĹci do WĹoch, musi byÄ wystarczajÄ
co duĹźo Ĺniegu, mroku, zimna i teutoĹskiej fantazji, Ĺźeby powstaĹ zespóŠgrajÄ
cy gotycki metal.
âEngraved in Blackâ to czwarta pĹyta zespoĹu. Zdaje siÄ byÄ najbardziej dopracowana brzmieniowo. Wydana po niej â(N)utopiaâ jest juĹź za bardzo ugĹadzona i pozbawiona pazura. W przeciwieĹstwie do wczeĹniejszych pĹyt znacznie mniejszÄ
rolÄ odgrywajÄ
partie grane na syntezatorze. WspomagajÄ
jedynie linie melodyczne ustanawiane gĹĂłwnie przez wibrujÄ
ce, tremolowane gitarowe riffy. Nie oznacza to jednak monotonnej Ĺciany dĹşwiÄku. RozbijajÄ
jÄ
zmiany tempa i ciÄĹźsze, bardziej agresywne fragmenty.
Bardzo podobajÄ
mi siÄ zmiany wokalu. WiÄkszoĹÄ wokalistĂłw zespoĹĂłw z pogranicza gotyckiego i black metalu kojarzy siÄ z wysokim skrzeczeniem, krzykiem i wrzeszczeniem w stylu Daniego Filtha z Cradle of Filth. Stefan Fiori z Graveworm teĹź stosuje podobne techniki. CzÄsto przechodzi w niĹźszy basowy growl co jest Ĺwietnym zabiegiem. Robi to na tyle dobrze, Ĺźe musiaĹem sprawdzaÄ czy zespóŠnie ma dwĂłch wokalistĂłw. Utwory sÄ
dziÄki temu bardziej dynamiczne, ciÄĹźsze i po prostu ciekawsze. Na tym tle wybija siÄ pierwszy utwĂłr z pĹyty âDreaming Into Realityâ, gdzie wspĂłĹgra to ze zmianami tempa i po szybszych, wyĹźszych wokalnie fragmentach sĹuchacz zostaje niemalĹźe zmiaĹźdĹźony niskÄ
, wolnÄ
partiÄ
.
JeĹli chodzi o treĹÄ utworĂłw to nie wykracza ona poza standardowÄ
problematykÄ gatunku. CiemnoĹÄ, ĹmierÄ i rozpacz. OciekajÄ
ca krwiÄ
. Ĺwiat opanowaĹy demony, diabeĹ i inne straszydĹa. AnioĹy umarĹy. Umarli powstajÄ
z grobĂłw. W mroku czai siÄ zĹo. Wilki wyjÄ
do ksiÄĹźyca. Wiatr mroĹźÄ
cy krew w ĹźyĹach dmie na lodowatych pustkowiach. Strach, grzech, mrok i ĹmierÄ. Niestety nie jestem w stanie potraktowaÄ tego tekstĂłw powaĹźnie, ale niewÄ
tpliwie miĹoĹnicy metalu pozbawieni mojego dystansu mogÄ
znaleĹşÄ w nich coĹ dla siebie.
âEngraved in Blackâ to pĹyta, ktĂłra zapoczÄ
tkowaĹa chwalebnÄ
tradycjÄ nagrywania przez zespóŠcoverĂłw utworĂłw muzyki popularnej. W pierwotnej wersji byĹ to utwĂłr âIt's a Sinâ autorstwa duetu Pet Shop Boys. Reedycja zawiera metalowÄ
wersjÄ âLosing My Religionâ R.E.M., ktĂłra pojawiĹa siÄ wczeĹniej w amerykaĹskim wydaniu pĹyty. Tematyka religijna pozwala jakoĹ je powiÄ
zaÄ zresztÄ
pĹyty. PrzerĂłbki âI Need a Heroâ czy âMessage In The Bottleâ z kolejnych pĹyt sÄ
zupeĹnie oderwane pod wzglÄdem treĹci od twĂłrczoĹci zespoĹu, ale ĹwiadczÄ
o tym, Ĺźe muzycy nie traktujÄ
siebie i swojej muzyki Ĺmiertelnie powaĹźnie.
JeĹli lubicie gotycki metal w odrobinie ciÄĹźszej odmianie âEngraved in Blackâ powinien umiliÄ Wam oczekiwanie na Ăłsmy album grupy pt. âFragments of Deathâ, ktĂłry zapowiedziany zostaĹ na czerwiec 2015.